Demokratické principy v praxi
Jarní měsíce se nesly pro náš žákovský parlament také ve znamení nápadů. Město Příbram, jako náš zřizovatel, totiž každou „svou“ základní školu obdaruje částkou 20 tisíc korun a nechá samotné žáky ve školách rozhodnout, co by za tento obnos bylo možné do každé ze škol pořídit.
Základní podstatou participativního rozpočtování je tedy fakt, že veřejnost a samotní uživatelé (v našem případě děti školou povinné) rozhodují o tom, co se za má určitý obnos peněz pořídit. Participativní rozpočet, pro příbramské školy pod názvem Školní PéBéčko, jsme si už v minulém školním roce vyzkoušeli, a tak jsme letos věděli, co nás čeká a stávají se z nás ostřílení mazáci.
A proto jsme z plejády nápadů, jež sbírali třídní zástupci od svých spolužáků, relativně lehce vybrali trojici projektů, která postoupila do závěrečného hlasování. Celý jeden červnový týden byl pak vyhrazen pro přemýšlení a hlavně hlasování. A vybírat bylo z čeho – chceme stojany na kola, nebo snad stolní hry do zimní zahrady? Anebo nové posezení na školním nádvoří?
A právě třetí projekt vyhrál v hlasování, jehož se zúčastnilo celkem 504 „oprávněných voličů“. Volba byla docela jasná, zhruba polovina hlasů totiž připadla právě nápadu na dovybavení školního nádvoří. Další v pořadí byly stojany na kola, na bronzové příčce se usadily stolní hry do zimní zahrady.
V brzké době se tak můžeme těšit na novou možnost posezení ve spodní části nádvoří. Že si budete chtít přinést v pěkném počasí o velké přestávce svačinu na nádvoří? Proč ne? Usadit se budete moci k novým stolům.
Žákovský parlament děkuje všem hlasujícím.
Jan Novotný
